Monday, January 16, 2012

En svart rubrik!

I dag kunde man läsa en svart rubrik i Aftonbladet om hur Huddinges Team 00 hetsades fram att slåss med varandra på isen. Den gamla Djurgårds legendaren Nicklas Falks son spelar i laget och man ville vinkla artikeln som att Nicklas förkastade detta.

När jag sedan såg klippet som någon förälder hade skickat in till Aftonbladet så såg man att det var ju ingen fara med denna övning som gick ut på att spela smålagsspel och efter spelet så skulle man avsluta med ungefär 45 sekunders brottning på isen för att trötta ut sig ordentligt. Sedan på signal så upphörde brottningsmatchen och nästa uppsättning av spelare kom in för att fortsätta att spela.

Detta är ett väldigt vanligt träningsmoment i Nordamerika och jag har uppfattat som att det blir allt vanligare även i Sverige och detta klipp var väl ett bevis på det. Även vi i Täby HC har tillämpat brottning både på och utanför isen för att det är en riktigt bra träningsform både för styrka, uthållighet och kondition men även mentalt.

Så i min värld har Huddinges tränare inte gjort något fel utan försöker att fostra duktiga hockeyspelare som ska klara av den moderna ishockeyn som innehåller mer kampmoment och fysiskt spel än tidigare. Men detta har tydligen Aftonbladet missat helt och väljer att smutskasta engagerade och drivna eldsjälar som brinner för ishockeyn och för att hjälpa barn och ungdomar att utvecklas.

Jag har nog nämnt det någon gång förut men Ishockeytränare är nog ett av de mest utsatta yrkena för du har så många olika individers ögon på dig och alla dessa ögon ser bara sin son. Det kan vara allt i från en klapp på hjälmen som uppfattas som en slag mot huvudet. Tro mig, jag har vart med om det.

Lycka till Huddinge 00 och jag hoppats att vi möts i Mitt i Cups finalen 2012!

Fredrik Nygren

2 comments:

Anonymous said...

Målvakten som lämnade isen enligt artikeln, gjorde det för han skulle spela match med team 02 i den andra ishallen som ligger vägg i vägg. Inte för att han var skadad eller hade ont.

Fredrik Nygren said...

http://www.sportidrott.se/articles/view/brottning-pa-traningen-ar-effektivare-an-smalagsspel