Thursday, February 11, 2010

Nicklas Bäckström!


Jag skulle vilja passa på att hylla min vän Nicklas Bäckström som hockeyspelare. Jag tänkte i dag när jag tittade på Capitals match mot Montreal vilken otroligt duktig spelare han verkligen är. Jag skickade ett sms till Nicklas efter matchen och sa att han var bäst, han vart lite förvånad och frågade varför säger du det nu bara sådär? Jo, för att jag tycker det.

Kommentatorerna under matchen berättade samtidigt att Nicklas lagkamrat Knuble hade berömt honom oerhört mycket och jämnfört honom med Peter Forsberg. Jag har hört många som jämnför honom med Forsberg, men hur lika är dom egentligen?

Forsberg är i mina ögon en blandning av Ovechkin och Bäckström som spelare.

Foppa spelar med en inställning som lätt får honom att framstå som knäpp och orädd på isen precis som Ovechkin. De tacklas så fort de får en möjligthet och tänker aldrig på vem eller vilka de tacklar, de bara kör igenom allt och alla. Men deras vilja att vinna är oerhört viktig hos ett lag, de är extrema vinnarskallar både på och utanför isen. Just denna inställning vill man som tränare se hos flera av sina spelare. Jag har blandannat spelat ett vanligt sällskapsspel med Ovechkin, och även där ser man hans extrema vinnarskalle. Men både Forsberg och Ovechkin är även väldigt lättretade på isen och kan därför ta många onödiga utvisningar.

Forsbergs andra halva är att han är en väldigt smart och spelskicklig spelare, och det är här Bäckström kommer in i bilden. Bäckström är en av de smartaste spelarna jag har skådat på en ishockey plan någonsin. Han har en helt egen dimension i Washington Capitals, visst är Ovechkin den stora stjärnan som alla älskar och som öser in mål. Jag älskar Ovechkin och tycker att han är en av världens absolut bästa hockeyspelare, men han saknar ändå en dimension som Nicklas har.

Förmågan att kunna lugna ner spelet och hitta de passningar som Nicklas gör, förmågan att skydda pucken på ett sätt som ser retfullt enkelt ut, men som kräver en oerhörd teknik och ett tålamod som få spelare har. Många spelare i dagens hockey spelar med alldelles för mycket stress i sitt spel, slänger i väg puckar till höger och vänster och skickar allt som går på mål. Visst är det bra att spela med stress och fart på benen, men i huvudet måste man finna ett lugn och just detta lugn är det inte många spelare i NHL som har. Nicklas Bäckström har det, och det är det som gör honom till en av de bästa. Skulle Ovechkin få in detta i sitt spel så skulle han bli ännu bättre.

Även Nicklas har sina svagheter även om de är svåra att peka på. Personligen så tycker jag att han kan förbättra frekvensen i skridskoåkningen, sitt fysiska spel och skottet. Frekvensen för att jag tycker att han kan bli ännu snabbare och mer explosiv, även om han i dag redan är väldigt snabb. Nicklas är en spelare som egentligen inte behöver spela så fysiskt efterssom han är så oerhört teknisk och smart, men i bland skulle jag vilja se honom använda sig mer av offensiva tacklingar där han som puckförare vågar bryta in mer på mål på egen hand. Nicklas har även ett bra skott och de gånger han skjuter så blir det ofta bra. Men det han kan förbättra är att komma till fler skott situationer, där han skapar sig själv utrymme att skjuta. Man får samtidigt inte glömma att Nicklas är en playmaker som gärna slår en bra passning till en lagkamrat i stället för att skjuta själv.

Det finns många olika typer av hockeyspelare i världen och det är därför väldigt svårt att svara på frågan, Vem är bäst? Det beror ju på vad man letar efter, en back, en forward, en målvakt? Sen finns det olika typer av spelare på alla postioner också, se bara skillnaden på Nicklas Lidström, Douglas Murray och Mike Green. Alla 3 är bra backar och bra på det dom gör men är olika speltyper, men vem är mest komplett? Jo Lidström i det här fallet även om han sällan tacklas, som Murray är oerhört bra på. Men jag tror att det är den komplette hockeyspelaren man söker, så vem är den mest komplette hockeyspelaren i NHL just nu? Många svarar Ovechkin för att han gör mest mål av alla. Mitt svar på den frågan är nog också Ovechkin för att att han spelar med en sån oerhörd energi som gör honom till en snabb, stark och målfarlig hockeyspelare som aldrig skulle vika ner sig. Skulle jag däremot bedöma spelare efter deras skridskoåkning, klubbteknik och spelförståelse så skulle inte Ovechkin vara nummer ett längre.
Det behövs olika typer av spelare i ett lag, men skulle alla spelare i ett lag ha Ovechkins energi så skulle detta lag vara oerhört svårslaget.

Nicklas Bäckström då?

Nicklas är i mina ögon en bättre hockey spelare än Ovechkin, men som alla andra spelare i NHL så saknar Nicklas den "galna" energi som Ovechkin har. Denna galna energi är skillnaden mellan Ovechkin och alla andra spelare i NHL, det är den som gör honom till nummer ett.
Nicklas är tillsammans med Ovechkin, Capitals absolut viktigaste spelare.

Ovechkin för att han är ångmaskinen, pådrivaren och hjärtat som får alla lagkamrater att ge gärnet och aldrig vika ner sig. En otrolig ledare som älskar att stå i centrum och synas.

Nicklas för att han är dirrigenten, spelfördelaren och hjärnan som får sina lagkamrater att se bättre ut. En otrolig lagspelare med ett stort hjärta som inte har något emot att ibland hamna lite i skymundan.

Nicklas är en av de största och bästa hockeyspelarna som vi har fostrat i Sverige och han har många gyllene år framför sig. Han är redan nu en av NHLs absolut bästa och smartaste centrar. Snart är det dags för Nicklas första OS, och han kommer att vara en oerhört viktig pusselbit i detta lagbygge som ska leda oss till ännu ett OS guld.

På återseende!
Fredrik Nygren

No comments: