Thursday, February 25, 2010

Frågor till en tränare!


Jag fick i uppdrag att hjälpa en person med ett skolarbete och svara på ett antal frågor. Jag tyckte att frågorna var väldigt intressanta, så jag väljer att publicera dem tillsammans med mina svar här för er.


Vad är det med hockey som du tycker är bra för barnen? Kompisar, träningen, matcherna?
Jag tycker att ishockey och andra idrotter är utvecklande för barn på många olika sätt. Men just inom ishockeyn som är en lagidrott så lär sig barnen innerbörden av sammarbete och att vara en del av ett Team. Där får du lära dig ömesidig respekt och innerbörden av att kunna känna tilltro till andra individer. Man får även ofta vänner för livet inom en lagidrott och får lära sig hur andra människor fungerar i olika situationer. Samtidigt som dessa saker är oerhört viktiga så får man inte glömma den fysiska aktivitet som barnen utför, som är en viktig del i barnens uppväxt. I matcherna får man lära sig att lyckas och misslyckas, man får känna känslan av att vinna och förlora. Man inser att det är svårt att göra något på egen hand utan sina lagkamrater vid sin sida. Sist men inte minst så är ju möjligheten att bli riktigt bra och uppfylla sina drömmar och mål en väldigt viktig sak. Som ishockeyspelare så är det bara du själv som kan avgöra hur bra du vill bli, sen kan jag som tränare ge spelarna redskapen men de måste vilja själva.


Hur viktigt är det att spela match? Skulle du fortfarande vilja hålla på med hockey om det inte var matcher med barnen?
Matcherna är som ett test i skolan. Du jobbar hårt i en vecka på träningarna där får lära dig nya saker och utvecklas. Sedan blir matchen som ett prov där du har chansen att visa upp allt som du och ditt lag har tränat på. Så matcherna är ett oerhört viktigt moment i ishockeyn där du även får ett tävlingsmoment som för vissa barn kan vara svårt att finna i en träning. Många av barnen är beroende av just detta tävlingsmoment som tillfredställer dom. Jag älskar att hjälpa barnen i deras utveckling som ishockeyspelare och människor, visst är matcherna väldigt roliga men jag skulle nog gilla mitt arbete även utan matcher.


Hur viktigt är det att vinna? Är det viktigare att vinna och i så fall behöva ”bänka” någon än att alla får spela och det skulle innebära att ni inte vinner lika lätt?
Detta är en känslig fråga som är komplicerad men väldigt intressant och nyttig att diskutera. I mina ögon så är den individuella utveckling det viktigaste. Jag vill ge alla som vill och är beredda att göra allt för att bli bättre och uppfylla sina mål en lika stor chans att utvecklas. Många spelare vill göra allt för att uppfylla sina mål och vill samtidigt vinna allt som de ställer upp i, och då ska den möjligheten finnas. Jag coachar på den högsta nivån för barn och ungdomar där de flesta spelarna delar denna vilja att bli bättre och att vinna. Tränar man ett lag på den nivån så ser jag inget fel i att bänka spelare emellanåt eller toppa laget som det kallas. Tränar man däremot ett lag med lägre krav och en mer avslappnad och behaglig miljö så tycker jag inte att man ska bänka spelare. Men det skall vara ett fritt val hos barnet hur mycket dom vill satsa, det ska finnnas alternativ för alla. Vill man spela och träna hockey varje dag så ska man få göra det. Samtidigt som man ska ha möjligheten att träna och spela hockey 3 dagar I veckan om man hellre vill det. Ju högre nivå man spelar på och ju mer man vill träna desto högre blir kraven, och personligen tror jag att dessa barn gillar högre krav. Sen måste det finnas en åldergräns där man inte bänkar spelare under, i mina ögon ska denna gräns vara i 11-12 års åldern. Men även under denna ålder ska man kunna bänka spelare av disciplin skäl men inte för att vinna enskilda matcher. I bland kan en bänkning utveckla indivden och göra denne starkare, samtidigt som den självklart kan ha motsatt effekt också. Jag tror det är viktigt att vara tydlig som tränare, varför man bänkar en spelare så att denne har chansen att förbättra sina svagheter.


Hur viktigt är det att träna och hur mycket är lämpligt?
Vill man bli bäst så måste man träna mest, därför är träning väldigt viktigt. Vill man bli så bra som möjligt så måste man träna varje dag. Men alla vill inte bli bäst och då är träning inte lika viktigt, vissa barn vill bli bäst men inte träna så mycket, men låt dom behålla sina drömmar. Låt barnet själv avgöra hur mycket dom vill och ska träna. Det viktigaste när man tränar är att det är kul, och vissa barn tycker det är kul 3 timmar om dagen (varje dag), medan vissa barn tycker att det är kul 3 timmar i veckan. Låt barnen träna hur mycket dom vill. Mycket och allsidig träning utvecklar barnen.

Vad tror du det är som gör en tränare bra?
En bra tränare för mig är en tränare som ger spelarna redskapen att bli bättre och som kan motivera dem i både med och motgång. Tränaren måste ge kärlek och visa engemang och vilja i sitt arbete, en bra tränare är där för spelarnas skull.

Vad skulle kunna få dig att sluta träna barn i hockey?
Om jag skulle träna vuxna.


Tycker du att barn ska kunna hålla på med någon annan sport, om inte varför inte? Tror du din åsikt i denna fråga kan krocka med barnens? Vad tycker du i så fall om det?
Vill barnen hålla på med andra sporter så ska dom få göra det, de måste få välja själva vad de vill göra här i livet. Men självklart blir det svårt att syssla med 2 eller fler idrotter på högsta nivån samtidigt. Så spelar man tex ishockey på högsta nivå, så blir det svårt som 13 åring att samtidigt spela fotboll på den högsta nivån. Men jag tycker att man kan fortsätta på en lägre nivå med den ena sporten som man väljer, så att det inte blir 5-6 dagar i veckan med båda sporterna då det troligtvis kommer att bli många krockar.


Hur tycker du att en förälder ska vara när man har barn som idrottar?
En idealisk förälder för mig inom idrott ska vara stöttande och hjälpsam. Föräldern ska inte ställa för höga krav på sitt barn utan i stället lära barnet att ställa krav på sig själv som idrottsman/kvinna. Föräldern ska inte coacha barnet och berätta hur denne skall agera i olika situationer, utan i stället berömma och peppa barnet. Lär barnen att ta ansvar och hantera mycket av sin idrott själv, men ställ alltid upp och visa att du bryr dig. En bra förälder ser även om barnet trivs eller inte, och trivs barnet inte så måste man prata om detta med honom/henne och hjälpa till att hitta en bättre lösing.


Upplever du att barnen och deras föräldrar har samma mål med hockeyintresset?
Alldelles för ofta så har föräldrarna större intresse än barnet och man kan tro att det är pappa som vill spela hockey istället. En misslyckad karriär som ung gjorde att allt hopp ligger på barnets axlar, man ser sig själv i sitt barn och vill att han/hon ska lyckas i stället. Man ställer alldelles för höga krav på sitt barn och märker inte att denne tappar intresse och vilja, därför att en egens mål blir större än barnets. Jag har även sätt exempel där barnet vill väldigt mycket, men inte tillåts att bli bättre eller utvecklas för att föräldrarna inte tycker att barnet skall syssla med denna idrott. I båda fallen hämmas barnens utveckling och chansen att lyckas minskar dramatiskt.


Har du och barnen samma målsättningar med ishockeyn tror du?
Jag pratar ofta med dom om det och jag tycker det är viktigt för mig som tränare att förklara för dem vad det krävs för att uppfylla sina mål. Men jag påtvingar dem aldrig några målsättningar, utan försöker i stället hjälpa dom att skapa egna målsättningar som individer och jobba efter dessa. När det gäller lagets sportsliga målsättningar så tar jag fram dessa tillsammans med spelarna. Troligtvis så finns det alltid någon i varje lag som inte bryr sig så mycket om varken lagets eller sina egna målsättningar.


Vad tycker du gör hockey speciellt i förhållande till andra sporter?
Hockey är världens roligaste sport, den innehåller allt!




Fredrik Nygren

2 comments:

Anonymous said...

Jättebra svar Fredde! Du är så duktig på att uttrycka dig. Kram kom hem snart! S som ar besviken pa OS-hockeyn

Anonymous said...

"Kingen" tackar för att du svarat så utförligt det kan bli en bra uppsats för sonen.